fredag 16 september 2011

Dag 25 – Min favorithögtid

Jag älskar julen.

Då är allt mysigt, varmt och tryggt. Såklart är det även skrikigt, stressigt, högljutt och trångt. Men det är en del av charmen med julen.

Vi är många syskon, och vi samlas inte så ofta. Men varannan jul ser vi till att fira hemma hos mamma, och det är det underbaraste som finns.

Så mycket folk, och så mycket kärlek. För att inte tala om all mat och allt godis. Vi tycker om att äta i vår familj. Eller ja, vi älskar att äta!

I övrigt så är vår jul ganska traditionell, granen finns där, klapparna finns där, Kalle tittar vi på och maten är ungefär som alla andras. Med några tillägg och bortafall såklart.

Vi har aldrig haft någon fin gran, det ena året är den fulare än det andra. Men det har som blivit vår grej. Granen på bilden nedan är en av de finaste vi haft. Den var ganska rak och saknade bara grenar på en sida.

Men det är något speciellt med julen. I flera dagar är man lycklig, bekymmerslös, full av kärlek och värme. Mätt i magen och glad i hågen.

Sen efter några dagar är jag riktigt less. Då vill jag bort från mina syskon. En vecka efter jul börjar jag längta till påsken, då samlas vi nämligen igen.

1 kommentar:

  1. Haha ujuj! Vi brukar tjuvstarta semelperioden direkt de kommer. Ingen njutning till spillo här inte ;-)

    SvaraRadera