söndag 21 oktober 2012

Silhuettkakor

Småkakor har jag en slags hatkärlek till. Jag älskar att äta dem, men av någon anledning så bakar jag dem väldigt sällan.

Jag har ingen aning om varför, och kanske borde jag ändra på det.

Nu under äppelsäsongen så har jag letat efter recept på småkakor som använder äpplen på något sätt.

Min favorit blev nog silhuettkakor. Dem görs normalt med sylt men jag testade att göra dem med äppelmos och tyckte att det gick väldigt bra. Det fanns gott om saker för pojkarna att hjälpa till med också så dem kunde vara med och baka. Jag hade varken stora runda formar, eller små stjärnformade, som det står i receptet att man ska använda. Så mina blev hjärtformade med en liten rundel i mitten.





Silhuettkakor

Du behöver:

200 gram smör
2 dl socker
½ tsk vaniljsocker
1 ägg
3 msk kaffegrädde
6½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Garnering:
Äppelmos

Gör så här:

Rör matfett och socker. Tillsätt ägg och grädde. Blanda i mjölet blandat med bakpulvret. Låt degen stå kallt någon timme.
Kavla degen på lätt mjölat bakbord och ta ut runda kakor, ca 6 cm i diameter. Ta ut en liten stjärna på hälften av kakorna. Lägg de hela kakorna på en plåt med bakplåtspapper och lägg en klick sylt på varje. Täck med stjärnkakorna.
Pressa samman kanterna med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar