onsdag 3 oktober 2012

Övning ger färdighet

Blev en tur med bilen idag.

Jag håller på att övningsköra, och tyvärr är varken jag eller gubben särskilt duktiga på att ta oss iväg, så det har blivit väldigt lite körning senaste månaderna.

Men idag var det dags igen!! Alltid spännande, ja, jag är nog till och med lite livrädd faktiskt.

Men allteftersom jag kör så lär jag mig att lita på mig själv. Speciellt när jag hela tiden får mycket träning på det.

Senaste gången vi var ute och körde, kom det en bil rakt ut i en korsning. Var fruktansvärt nära att vi hade krockat och jag är glad över att jag reagerade så fort och tryckte ner bromsen.

Den här gången körde vi på ett annat ställe. Där är det lite mer skog och ensligare vägar, men bra för att träna växling och korsningar. När jag var på en raksträcka och koncentrerade mig stenhårt på järnvägsövergången som var en bit fram, så kom det helt plötsligt en älg springandes rakt över vägen!! Jag hann inte tänka, eller blir rädd. Jag tryckte ner bromsen allt jag kunde direkt! Tur var väl det, för annars hade det gått riktigt illa.

Upptäckte också hur olika reaktionsförmåga man har om man är ny på att köra, jämfört med om man är van vid det. Gubben såg älgen tidigare än mig, jag såg den inte förrän den var uppe på vägen. Antar att det är för att han är mer van att hålla koll på vad som händer runtomkring.

Ja, nu blir det då en ordentlig kopp med kaffe och lite virkning i soffan! Nog med spännande saker för mig ikväll.. =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar