torsdag 18 oktober 2012

Polentapudding

Kände först för att äta gröt till lunch, men ändrade mig och valde pudding istället.

Jag gillar pudding. Det har nog något med konsistensen att göra. Och att det är så lätt att göra!





För puddingen idag så tog jag:

5 dl mjölk
1 dl polentagryn
3 ägg

Sätt ugnen på 200 grader.

Koka upp mjölken och grynen. Lägg i smaksättning om du vill ha de, annars tar du bara en knivsudd salt.
Själv valde jag kanel idag, eftersom jag tänkte äta med äppelmos.

När gröten tjocknat tar du kastrullen av plattan och rör runt lite för att det ska svalna en aning. Knäck i tre ägg. (därför måste det svalna lite så inte äggen stelnar)

Smörj en ugnsform och häll i grötsmeten. Grädda i ugnen i ca 20 minuter.

Servera med t.ex. äppelmos eller sylt.
Eller färska bär och grädde.
Eller glass.

Ja, som ni förstår går det ju att variera oändligt och det mesta blir lika gott!

1 kommentar:

  1. Ett bra recept, brukar ta 2/3 blir lagom till 2 pers, lägger i russin o/e hackad mandel.

    SvaraRadera