torsdag 18 oktober 2012

Chokladpudding

En av bloggarna jag följer är Underbara Clara. Där får jag mycket inspiration till inredning och matlagning. Där finns även en hel del fina bilder att titta på, ja, nästan varenda bild hon lägger ut är ett litet konstverk i sig.

Idag läste jag på hennes blogg att Fairtrade utmanar svenska folket att fika Fairtrade. Självklart kan jag inte hålla mig borta från det!! Jag använder ofta kakao och vaniljsocker som är fairtrade, och det känns lite bättre i hjärtat när man vet att de som arbetar med att ta fram råvarorna får det som de förtjänar och inte utnyttjas.

Jag tog och gjorde chokladpudding. Dels för att jag då får använda båda de fairtradeingredienser som jag har hemma, och dels för att jag länge funderat på att göra hemmagjord chokladpudding. Gubben min är laktosintolerant och kan inte äta den man gör på pulver.

Receptet tog jag får Claras blogg och hon hittade det i sin tur i Vår kokbok. Alla ingredienser jag använde var antingen fairtrade eller ekologiska, förutom majsstärkelsen.

Du behöver:

6 dl ekologisk mjölk
5 msk majsstärkelse
3 msk ekologiskt socker
3 msk fairtrade kakao
1 ekologiskt ägg
1 msk fairtrade vaniljsocker

Gör så här:

Blanda allting i en kastrull. Koka upp och sjud några minuter tills krämen tjocknat. Låt den svalna lite. Häll upp i skålar och ställ in i kylen i ca tre timmar. Servera med grädde till.

Kan berätta att den blev fruktansvärt god, och det kommer nog att dröja innan jag gör chokladpudding från pulver igen. Förutom tiden det tog för den att vara i kylen så är det inte många minuter du behöver jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar