tisdag 23 oktober 2012

Kalla golv

Ja, idag har det varit lite småkyligt här inomhus. Därför kände jag att det enda rätt var att faktiskt använda det där ull/akryl-garnet jag hade liggandes i gömmorna och virka mig ett par tjocksockar.

Sagt och gjort, mellan varven i städning och matlagning och läxläsning så har jag virkat och virkat och virkat. Efter ca 4 timmar sammanlagt tid så är fötterna varma och gosiga igen!

Mönstret är taget lite ur huvudet. Det gäller att ha ett lite förlåtande garn eftersom passformen inte är den bästa. Men med rätt garn så ser dem riktigt proffsigt gjorda ut.

Garnet jag använde var en ull/akryl-blandning som jag köpte via Yarn Paradise för ett tag sedan. Det var aningens för stickigt för att använda som sjal, och jag har som väntat på att få göra något med det, för färgen är helt underbar go.

Snabbvirkade tjocksockar.

Varv 1: Jag började med att lägga upp 6 fm i en magisk ring.
Varv 2: 2fm i samma maska (12)
Varv 3: 1fm, 2fm i samma maska x 6 (18)
Varv 4-5: 1fm i varje maska (18)
Varv 6: 2fm, 2fm i samma maska x 6 (24)
Varv 7: 7fm, 2fm i samma maska x 3 (27)
Varv 8: 1fm i varje maska (27)
Varv 9: 8fm, 2fm i samma maska (30)
Varv 10-26: 1fm i varje maska (30)

När du kommit hit borde du nåt fram till benets framsida. Annars får du göra fler eller färre varv. Men det är dit du ska i vilket fall.

Sedan börjar du med att dela varven och göra rader istället.

Rad 1-12: 30fm, 1lm, vänd

Precis som tidigare så beroende på hur din fot ser ut så kan du behöva fler eller färre rader.
Sy ihop hälen med smygmaskor.

Virka sedan runt, uppåt, så långt som du vill ha skaftet.

Det går superfort att göra såna här sockar. Väljer du ett tjockare garn och större virknål så kan du säkert få dem gjorde på ett par timmar.
Det går dock inte att använda något fint garn för att få sockarna tunna och skira. Passformen är alldeles för dålig för det och tunna garner är helt enkelt inte tillräckligt förlåtande.

Ja, det var vad jag har pysslat med idag. Gå nu och kolla in vad de andra duktiga människorna i Husmorsskolans Nya Syförening har för sig vettja!

Glöm inte bort att kika in här på bloggen imorrn! Då tänkte jag lägga ut en liten utlottning för alla er underbara läsare där ute. Vi ses!

5 kommentarer:

  1. Ja vad kul med ett enkelt mönster på just virkade sockar! Måste prova.

    SvaraRadera
  2. Hei du. Prøvde å hekle dine fine sokker. Kan det stemme at det bare er 3 fm til hæl? Synes det virker litt feil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bråkat med detta nu en stund och funderat på hur jag egentligen har tänkt. Men det är klart att det inte ska vara 3fm, det ska ju stå 30fm. Ska ändra det i mönstret. Hoppas det går bättre att virka nu och skicka gärna en bild när du är klar. :)

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera