lördag 3 maj 2014

Mycket mat idag

En stor påse med älgkött maldes idag till köttfärs. Har ju min mamma på besök så jag passade på att laga mat. Har funderat länge på vad jag ska göra med det där köttet, det är mest skräpbitar och går inte att användsa till nåt annat än köttfärs.
Ensam skulle jag aldrig ha orkat, men eftersom vi var två så gick det bra.

Ungefär 3,5 kg älgfärs fick vi ut av det, plus ordentlig träning i armen. Jag har ju min älskade Sweeney Todd som jag maler med, och han är inte det lättaste. Köttet var senigt och jävligt också så jag fick jobba på ordentligt.

Av den färsen blev det:

Köttfärssås. Middag till fem, två matlådor och en middag för tre om jag tillsätter vita bönor och gör chili con carne. Blir nog en matlåda där också.
Pannbiffar. Två middagar för fyra personer samt fyra matlådor.
Köttbullar. Tre ordentliga middagar för fyra personer samt sex matlådor.

Så, ungefär 40 portioner mat blev det till slut. Inte alls illa, inte alls. Sitter fint i frysen. Dock blev den mer fylld än vad den var innan. Var ju inte riktigt det jag hade tänkt mig. Fast jag klagar absolut inte!

Önskar att jag hade plats för en frysbox. Då hade jag gjort sånt här betydligt oftare än vad jag gör nu.

Imorgon blir det till att baka bröd, städa lite hemma och mer pyssel. Förhoppningsvis hinner jag färdigt det jag påbörjade igår. Lite övningskörning ska vi kanske hinna med också, måste träna på parkering innan jag har körlektion på måndag.

Men nu blir det g'natt! Klockan är snart tolv och jag är tröttast i världen känns det som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar