måndag 19 maj 2014

min älskade stad

Idag blev jag så glad över min älskade stad. Vi var hur mycket människor som helst som stod på torget och vände ryggen mot Jimmie Åkesson.

Helt lugnt och tyst, inga protester. Han höll sitt tal utan avbrott, precis som det ska vara.

Även om jag verkligen avskyr SD och det som de står för så är jag FÖR demokrati, och i en demokrati har alla rätt att få sin röst hörd. Även partier som SD. Att kasta ägg, tårtor eller vatten tycker jag är rent av vidrigt. En ska aldrig någonsin hindra demokratin, för om vi gör det, vad har vi då kvar?

Men att tyst stå och visa, att vi tar avstånd från dina värderingar, det är nog den bästa protest en kan göra. Att vi att det är okej att du tycker som du gör, precis som det är okej att vi inte håller med dig.

Själv stod jag på torget, kände kärleken och värmen. Solen sken och stämningen var väldigt trevlig. Några försökte bua, men blev tystade. Några pekade långfinger åt honom. Några höll upp skyltar från andra partier. Alla stod vi samlade, enade mot en åsikt som vi inte delar.

Riktigt fint va de allt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar