onsdag 21 maj 2014

att ge uppmuntring

En sak som jag tycker är väldigt viktigt är att försöka överföra en del av min kreativitet på barnen. Att hela tiden uppmuntra dem att testa nya tekniker, utforska sina gränser och att hela tiden fundera på hur dem kan skapa, förbättra och försöka. Jag vet att jag har fått väldigt mycket hjälp i mina dar, av att jag hade en väldigt kreativ barndom. Det vill jag ge vidare till mina barn.

Eftersom jag är en väldigt pysslig människa så är det ju ganska lätt att få barnen att pyssla. Så fort det närmar sig en högtid av något slag, och ibland även utan högtid, så ser vi till att göra något tillsammans. Nu närmast har vi ju mors dag som ska firas.

Just yngsta pojken är en riktig naturbegåvning vad gäller pyssel. Eller, det handlar nog mest om att han vågar. Han vågar testa sånt som verkar helt galet. Ibland blir det också helt galet, men då börjar han om och gör på ett annat sätt. Äldsta pojken är mer för att play-it-safe och färgmatchar väldigt noga. Han gör inte för mycket och testar bara sånt som han sett har testats förut. Han är en riktig hejare på färger, superduktig på att matcha rätt färger med varann.

Detta kort har yngsta pojken gjort till sin mamma. Han ville göra något speciellt, och då gjorde vi något väldigt speciellt och personligt helt enkelt. Riktigt roligt hade vi när vi pysslade och mycket saker fick han lära sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar