lördag 15 mars 2014

Pulled Pork utan BBQ-sås

Jag tycker om pulled pork. Vad jag däremot inte tycker om är den söta, rökiga smaken av BBQ-sås.
Eftersom de flesta recept kräver BBQ-sås så fick jag helt enkelt komma på lite själv. Ja, jag googlade ju en massa och tog lite inspiration från olika recept.

Detta hade jag i min gryta:


Det var lite spännande att laga mat med coca cola, öl och whiskey och jag var väl inte helt övertygad om att det skulle smaka gott, men en är ju tvungen att testa lite nya saker ibland.

Så jag satte i allt detta, lät det puttra i gjutjärnsgryta i ugnen i fem timmar och ut kom det här underverket:


Ser inte helt fel ut, och smaken var även den helt underbar.
Det är dock några saker som jag ska ändra till nästa gång jag gör detta. Lite mer salt hade inte varit helt fel. Jag saknar sälta i köttet.
Jag kommer nog inte att låta gubben dosera whiskeyn nästa gång, alternativt tar jag bort whiskeyn helt. Jag kände inte att den gav riktigt den smak jag ville ha. Jag kommer nog att ersätta den med rökt paprikapulver istället.

Jag doserade ingredienserna så här:

1,6 kg picnicbog
½dl soja
2 dl öl
2 tsk chilisås
2 gula lökar
6 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 dl coca cola
Spiskummin
Chilikrydda
Svartpeppar

Lägg köttet i grytan. Skär upp lök och vitlök och lägg ner det i grytan tillsammans med alla andra ingredienser.
Sätt ugnen på 140 grader och låt grytan vara inne i ca fem timmar, eller tills köttet går att dra isär med två gafflar.

Servera i pita-bröd tillsammans med grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar