lördag 22 mars 2014

Funderingar

Vi har en en regel här hemma när det gäller tv-spel. Vi håller oss till åldersgränserna som finns på spelet.
Det innebär att pojkarna inte får spela spel som har t.ex. 16-års gräns.

Här hemma kan vi på så sätt styra vad dem spelar, men vi kan ju inte bestämma vad dem spelar hos sina vänner.

Dem har ett par vänner som spelar spel med väldigt hög åldersgräns, spel som är väldigt våldsamma. Dessa vänner är i samma ålder som mina pojkar, 9 och 11 år. Samt att dem har ett syskon som är 4 år.

Nu till min fundering. Varför låter man barn i den åldern spela såna spel? Dem förstår inte så pass mycket att dem kan göra eventuella uppdrag, för dem går det mest ut på att gå runt att döda.

Idag kom pojkarna hem och berättade att pojken som är 4 år hade börjat gråta för att han tyckt att det var så läskigt på spelet dem spelade. Men varför låter man ett barn som är fyra sitta och titta på ett spel som är för dem som är 18? Hur tänker man som förälder när man utsätter barnet för det?

Jag förstår verkligen inte varför man gör så. Varför man låter barn spela såna spel. Det finns åldersgränser av en anledning. Ibland för att det är väldigt våldsamt, och ibland för att det är så pass avancerat att yngre inte får ur nåt av det.

Nej, jag håller då fast vid mina regler. Jag gillar när pojkarna spelar spel som dem förstår fullt ut. Spel som låter dem tänka och fundera. Såna spel tycker jag om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar