fredag 8 februari 2013

Korvsås

Som jag skrev tidigare så gör jag såhär när jag lagar mat:

Jag kollar i alla skåp för att hitta sånt som är ätbart. Det jag hittar lägger jag fram på bänken och sen hackar jag upp det. Blanda ihop och krydda på ett lämpligt sätt.

Svårare än så behöver det inte vara. Förutom att det är väldigt svårt att planera i förväg när man lagar mat som jag gör.

Här är en korvsås som jag gjorde häromdagen, och som jag faktiskt kom ihåg att skriva upp receptet på under tiden som jag lagade den. Inte ofta det händer.

Korvsås

Du behöver:

1 korvring
2 schalottenlökar
2 tomater
2 vitlöksklyftor
1 burk champinjoner
1 burk tacosås (vi tog medium, den stod närmast)
1 burk creme fraiche
1 grädde (2,5 dl)
2 msk ketchup
1 msk kalvfond
2 tsk chili

Hacka upp i små bitar, stek, blanda ihop med allt såsigt och krydda. Ta mer krydda om du behöver.
Ät tillsammans med pasta.

Ja, svårare än så behöver det inte vara. Och saknar du någon ingrediens, ta av nåt annat som du har hemma.
Det mesta går att stoppa ner i såna här såser. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar