söndag 24 februari 2013

Scones

Yngsta pojken i familjen, E, tycker väldigt mycket om att baka. Jag har lovat honom att han skulle få testa att göra scones nån dag, och idag blev dagen!

Han har en egen receptbok som han får följa, och förutom att jag plockar fram alla ingredienser och mått, så sköter han det helt själv.

Han fick den i julklapp och jag minns själv att jag bakade från samma serie av böcker när jag var liten. Det är väldigt bra upplagda recept med mycket bilder istället för text.



Jag vet att det ska finnas många fler receptböcker i samma serie.

Så här ser receptet för scones ut:


Jag fick dock lägga mig i lite idag, när han skulle blanda ihop mjölet och smöret. Han visste inte att man skulle krama in mjölet i smöret, utan blandade bara runt lite lätt i skålen. Hade nog inte blivit så goda att äta då.. =)

Så receptet då? Jo, det kommer här!

Du behöver:



4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 gram smör
2 dl mjölk

Gör så här:

Blanda ihop alla torra ingredienser. Tärna smöret och blanda ihop med mjölet. Krama runt ordentligt för det ska inte kännas att det finns smör i när du är färdig.



Häll i mjölken och blanda till du får en deg. Dela degen i två delar och platta ut delarna till stora rundlar på en  plåt.
Skär två ett kryss i varje bröd, detta för att kunna dela lätt på dem sen. Nagga bröden lätt med en gaffel.



Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter på 225 grader.

Ät dem medans dem fortfarande är varma.

Ja, dem blev jättegoda. Och vi åt upp dem så fort att jag inte hann komma på att ta en bild på när dem är färdiga.. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar