måndag 13 juni 2011

Rabarberpaj med knäcktäcke

Här kommer receptet på en helt gudomlig rabarberpaj!

Jag försökte verkligen komma ihåg att fota den innan vi åt upp den, men jag hann inte. Här är halva pajen egentligen uppäten, därav närbilden!



Ingredienser:

Rarbarber (ett så tjockt lager som du vill ha)
Strösocker
Potatismjöl

150 gram smör
0,5 dl sirap
1 dl grädde
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker


Gör så här:

Hacka upp rabarberna i den storlek du vill ha dem och lägg dem i en ugnsform, jag föredrar dem ganska tunt skivade. Häll över lite socker blandat med potatismjöl. Jag brukar beräkna 1 msk potatismjöl till 1 dl socker.

Smält smöret. Häll i grädde och sirap och ta bort kastrullen från spisen. Rör ner de övriga ingredienserna och klicka sedan ut smeten över rabarberna. Grädda 25-30 min i 175 grader i mitten av ugnen, tills ytan är gyllenbrun.

Den här pajen blir lite olika varje gång jag gör den. Jag använder samma recept till både de små och de stora ugnsformarna. Ytan stelnar och blir lite seg vilket är underbart gott!

Jag serverar den alltid med vaniljsås, men kan tänka mig att den är ännu godare med vaniljglass till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar