söndag 10 mars 2013

Hembakade Ding dongs

Så, i USA finns det en kaka som heter Ding dongs. Den finns inte här i Sverige såvitt jag vet, så jag har ingen som helst aning om hur den smakar. Men när man ser bilder på den så ser den så otroligt god ut.

Nu är det ju så att jag är helt enkelt en sucker för allt som har fyllning. Då är det väl kanske inte så konstigt att jag tycker att ding dongs ser goda ut.

I vilket fall. Jag har aldrig sett den innan jag stötte på ett recept på en amerikansk blogg kallad The Diva Dish. När jag såg hennes recept så insåg jag att jag måste bara testa att baka den.

Efter det så insåg jag att ett mått för cup vore något att ha. Men det har jag inte så jag fick lov att omvandla det till dl istället. Kanske något att investera i om jag nu ska göra mer amerikanska recept.

Jag har ändrat lite i ingredienserna. Den största ändringen är nog att där jag har satt i Nutella, har hon gjort en pasta av dadlar och vatten. Jag gillar inte dadlar och kunde inte se att dem hade något annat syfte än att ge vätska och lite sötma. Sen så älskar jag verkligen Nutella.

Jaja, nog pratat om det här. Nu vill ni väl veta hur jag gjorde? Jamen, jag tänkte väl det!




Hembakade Ding Dongs

Du behöver:

Kaka

2,4 dl vetemjöl
0,6 dl kakao
3/4 tsk bakpulver
3/4 tsk bikarbonat
1 nypa salt
1 ½ msk majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
0,6 dl smält kokosolja
0,6 dl äppelmos
1,2 dl mjölk
0,6 dl ljus sirap
1,8 dl nutella

Fyllning

1 burk kokosmjölk (och inte någon fettsnål variant, utan den feta sorten ska det va) som fått stå i kylen täck med plast över natten.
Valfri sötning, valfri mängd.

Chokladöverdrag

1 chokladkaka 1-85% (Välj vilken choklad som helst som du tycker om)
2 msk kokosolja
Eventuell sötning om du tycker att det behövs.


Så här gör du:

Kakan:

Blanda alla torra ingredienser i en skål. Blanda sen alla blöta ingredienser i en annan skål.
Sikta ner allt det torra i det blöta. Vänd försiktigt ihop smeten.  Blanda inte för mycket!

Häll smeten i en smord och mjölad form (eller bröad om du gillar det) som mäter ungefär 20*20 cm. Min mätte 15*25 och funkade bra. Det är inte så supernoga, men för att få bra höjd på kakorna så bör du inte ha en större form.

Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 25-30 minuter. Kontrollera med sticka när det är färdigt.

Låt svalna helt.

Fyllningen:

Ta ut burken med kokosmjölk ur kylen och skopa försiktigt upp det tjocka och krämiga. Var noga med att inte få med det blöta, då blir fyllningen för tunn.
Håll burken rakt när du gör detta. Första gången jag gjorde det så lutade jag burken över skålen, vilket gjorde att allt det blöta som samlats i botten följde med. Fyllningen gick inte att rädda den gången.

Blanda kokosmjölken med valfri sötning. Jag använde florsocker och tillsatte lite i taget tills jag tyckte att smaken passade mig. Du kan även använda sötningsmedel, stevia, socker eller någon annan typ av sötning som inte är alltför blöt.

Chokladöverdraget:

Smält choklade i vattenbad. Blanda ner kokosoljan och låt den smälta. Tillsätt eventuell sötning om du tycker att det behövs.



Slutklämmen:




Stansa ut runda kakor från chokladkakan. Jag gjorde det för hand och dem blev mellan 5 och 7 cm i diameter. Men båda dem storlekarna fungerade bra så det är bara att välja vad du tycker är bäst.



Sätt fyllningen i en spritspåse och tryck in tyllen djupt in i kakan. Spritsa i fyllningen, så mycket som det bara går. Ställ kakorna i kylen en stund om du tycker att fyllningen är lite för lös och vill smita ut ur kakan. Då stelnar den fint och kakan blir lite lättare att hantera.



Doppa kakan i chokladen. Lättast är det om du håller den försiktigt mellan två fingrar och sänker ner den i chokladen. Låt överflödet rinna av och lägg den att stelna. Om du märker att du missat någon del så kan du alltid bättra på det senare. Eller så gör du som jag och tar en sked och häller chokladen över kakan. Det fungerar det också.
Jag hade lite för lite smält choklad så det gick inte att doppa dem.

Svårare än så är det inte. Ja, faktiskt riktigt lätt!

Utvärdering:

Jag kommer nog att testa att gör dem igen, för jag tyckte ändå att det kunde ha gått bättre.

Kakan blev fruktansvärt god, och kan nog fungera att äta i rutor med något slags chokladkräm ovanpå bara. Eftersom jag använde nutella i smeten så fick den en hel del nötsmak, och det passar mig alldeles utmärkt.

Fyllningen blev lite lösare än den skulle vara, och jag tyckte som vanligt att det var svårt att få in den i kakan.
Men när jag haft den i kylen någon timme så hade den stelnat bra.
Jag tyckte heller inte att den smakade så mycket som jag skulle velat att den gjorde. Men det kan ju bero på mängden.

Sen så måste jag verkligen, verkligen lära mig att doppa saker i choklad. Resultatet blir rent av anskrämligt. Det fungerar ju när vi äter här hemma, men känns lite trist att bjuda på. Får helt enkelt lov att träna betydligt mer på det!

Men resultatet blev ändå riktigt gott. Fast jag väntar nog ett tag tills jag testar igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar