lördag 31 december 2011

Mitt 2011!!

Ja, det har varit ett år med upp- och nedgångar, glada stunder och magknip. Men det tog slut, och om några timmar tar nästa år vid med alla sina mysterier och sina egna minnen.

Januari var kall, vi hade bara bott i huset ett litet tag och försökte vänja oss vid att bo i hus istället för lägenhet. Livet lunkade på.

________________________


Ferbruari var ännu kallare. Vi upptäckte att huset läcker värmer nånstans för när det var som kallast ute, hade vi bara 14 grader inomhus. Det var en jobbig vecka, men vi gosade, myste och höll humöret på topp ändå.

________________________


I Mars testade jag att för första gången baka en tårta med hemmagjord sugarpaste. Vilket lycka! Jag blev fast och vill nu baka tårtor jämt, konstant och ständigt. Vi fick även tillökning i familjen i form av den största kisse jag sett. 10 kg tunga Ossy kom in i vårt hus och våra hjärtan. 2½ år gammal hade han en del olater för sig, vi har tränat bort vissa, och lärt oss leva med andra.

Sötaste kissen Ossy!

Första tårtan jag bakade med sugarpaste. 

Fick mersmak på tårtor, så det blev en till denna månad. Denna gång till bästa vännens dotter.

________________________


April var månaden då jag fyllde år! Jag älskar att fylla år och firar det gärna i en vecka om jag får.

Självklart bakade jag en tårta till mig.

Mot slutet av månaden blev vägarna snö och isfria och yngsta pojken Enar lärde sig att cykla. Vi var riktigt stolta, för fort gick det att lära sig. Men stoltast var nog han själv!

Min egen tårta!

Första testcyklingen.

________________________


I Maj fick Ossy börja gå ut. Gammkatten vi har, Bess, var redan då van att kunna vara ute, så hon var lite mallig och retade honom så fort hon kunde.

Jag fick börja hålla på i trädgården och planterade en svartvinbärsbuske. Den dog inte. Den gav faktiskt till och med lite bär mot slutet av sommaren! Även på detta fick jag mersmak och nästa sommar kommer det hända en hel del med trädgården kan jag lova.

Jag upptäckte också amigurumis, vilket gjorde att vårt hem fullkomligt svämmade över av virkade små djur. Men de flesta har fått nya hem, och jag har försökt hålla mängden nere så gott det går.. =)

Ossys första steg på gräset!

Trädgårdsarbete visade sig vara min grej.







________________________


I Juni kom sommaren, värmen och den underbara solen lyste!

Ossy vande sig mer vid att vara ute, och kom knappt in längre.

Jag började virka till välgörenhet, gick med i Husmorsskolan Nya Syförening och upptäckte alltmer möjligheter, tekniker och nyheter.

Men denna månad bjöd också på sorg och magknip. Min älskade gamla kisse Bess försvann nämligen. På midsommarens afton gick hon hemifrån som hon brukade göra, och kom inte tillbaka. Jag kunde inte acceptera att hon var borta, mitt hjärta vägrade gå med på det.

Utekissen Ossy

Min älskade, sötaste, underbaraste Bess!

________________________


Juli bjöd på härlig värme! Jag köpte en klänning och hade på mig den nästan varje dag. Jag gick även i linne för första gången sen jag kan minnas. Jag brukar alltid ha långärmat på mig annars.

Jag fick en ny vänskap i form av Moa, en helt underbar människa som jag upptäckt att jag saknat i hela mitt liv. Hon passade in så bra, fanns där helt naturligt från första början och nu skulle jag inte kunna tänka mig att inte känna henne.

Jag hade praktik på dagis. En riktigt rolig erfarenhet, jag älskar verkligen barn så det passade så bra.

Två av mina syskon var på besök! Min mest älskade systrar också! Med syskonbarn och respektive såklart.
Det var några riktigt underbara dagar, då huset fylldes till brädden, solen sken konstant och jag var så lycklig. Jag lyckades till och med, att för några dagar, glömma att min kisse var borta. Jo, jag slapp magknipen och kunde bara leva i nuet. Det var precis vad jag behövde.

Mina två systrar och ena systerns barn.

Min systerson Walter. En stor källa till glädje, han är verkligen ett barn som får en att skratta hela tiden.

________________________

Augusti blev mer än glad i mina ögon. Min älskade Bess kom tillbaka till mig, efter sju veckor borta. Det var nog det bästa samtalet i mitt liv, då en kvinna ringde och berätta att hon hittat Bess mitt inne i stan. Jag tror jag grät av lycka i flera dagar!

Sommarens sista bad blev det också! Och en av de sista riktigt varma dagarna på sommaren. En sån stund som jag kommer minnas länge, länge.

Pojkarna leker i vattnet.

Ja, jag kunde ju inte låta bli.. =)

________________________

I September gifte sig min syster Mia! Ett helt underbart bröllop som blev precis som ett bröllop ska vara. Jag gjorde tårtorna och servettringarna, och jag kände mig mäkta stolt över båda! =)

Jag lyckades även se en av Älsklingens spelningar. Var riktigt härligt att se, han lever verkligen upp när han får göra något han älskar.

Jag tog även hand om trädgårdens skördar. Eller ja, så gott det gick. Både rödvinbärsbusken och äppelträdet gav så stora skördar att jag inte kunde ta hand om allt. Men nästa år så! Då blir det annat, då ska jag sikta på att ta hand om allt!

Älskade, sötaste systeryster!

________________________ 


I Oktober blev jag virklärare. Jag lärde Moa att virka och hon hajade grejen riktigt fort. Snart är hon färdig med sin första sjal, en Irving, och jag gissar på att hon är lika stolt som jag är!

Det vankade även dop. Min systerson Walter döptes och hela familjen samlades. Dopet var riktigt kul att se, Walter försökte köra High Five med prästen hela tiden, han och prästen plaskade i dopfunten och det var helt enkelt bara glädje rakt igenom. Fikat efteråt var lika glatt det.

Men det bästa var nog att umgås med familjen, det är honung för mitt hjärta det!

Eftersom kylan knackade på dörren så virkade jag ett överdrag till min cykelsadel. Lärde mig dubbelvirkning på köpet och det blev riktigt varm och gosigt. Så nu syns min cykel väldigt tydligt, för det blev en riktigt stark, röd färg!


Moa lär sig virka.

High Five!

Väldigt synlig sadel!

________________________ 


November blev virkningens månad det.

Jag började virka en del inför julen, vi har inte så mycket julpynt så det passade så bra att fylla på förrådet lite.

Jag gjorde även hemmagjort godis. Som en del i min Våga Baka Vad Du Vill tanke som jag haft senaste året.

En tomte håller koll på boken.

Varma tofflor!


Wienernougat är mitt favoritgodis, och självklart testade jag att göra det. Lyckat blev det!!

Julgardiner syddes till alla rum i huset, för det hade vi inga innan.

Jag var med i en pysselstafett och där gjorde jag denna kreation. Känner mig fruktansvärt stolt över den faktiskt!

________________________

Ja, December har bestått av julbak, stök, virkning och stress. Men i lagom mängd.

Jag försökte hinna göra glasunderlägg så att alla vid julbordet skulle få, men jag hann inte alls med det! Men några blev det, och några är på G.

Jag visar med lite bilder!







Ja, så var ännu ett underbart år till ända. Ska bli riktigt kul att se vad nästa bjuder på.

Första veckan har ju pojkarna jullov fortfarande, så där blir det nog massa bus och stoj. Och veckan efter börjar jag förhoppningsvis en praktik på en högstadieskola.

Men det är ju nästa år det!!

Nån timme timme till är det 2011....

Så.... GOTT NYTT ÅR!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar