lördag 10 december 2011

Julkalender - Lucka 10

Idag blir det bakning!

Igår var det ju pepparkakans dag, och självklart kunde jag inte låta bli att baka lite granna också.

Men eftersom jag visade ett virkmönster igår så blir det ett recept idag.

Eftersom jag inte är så förtjust i vanliga pepparkakor så blev jag så lycklig förra året när jag hittade receptet på dessa.

Nämligen:

Skurna Pepparkakor

Alla de fina pepparkakorna har ätits upp, så jag visar bilden från igår, där det ju förekom några.. =)

Du behöver:

200 gram rumsvarmt smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
3 tsk kanel
2 tsk malen ingefära
2 tsk malda nejlikor
1 tsk bikarbonat
6 dl vetemjöl
1½ dl hackad sötmandel

Rör ihop smör, socker, sirap och kryddor. Blanda mjöl, bikarbonat och mandel och rör ner det i det andra.
Dela degen i två delar, forma dem till rullar och rulla in dem i gladpack. In i kylen i några timmar, gärna över natten.

Ta ut dem ur kylen, skiva dem (ju tunnare desto knaprigare, men då kortas gräddningstiden), lägg på plåt och in i ugnen.

Grädda dem i 8-12 minuter på 200 grader. Ta kortaste tiden på den första satsen, och se hur dem blir. Det är svårt att ge en exakt tid. Jag skivade dem ganska tunt, körde in dem på 12 minuter och fick ut rykande kolbitar. 8 minuter däremot var helt lagom och perfekt.

Ät dem ljumma med kall mjölk till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar