fredag 30 december 2011

Bättre och bättre dag för dag *visslar*

Jo, det blir faktiskt det!!

Nynnar på den låten, fast allt jag kan är just den textraden. Undrar om jag ska ta reda på hur resten går...

I vilket fall, min mansförkylning har gått ner till att vara en vanlig förkylning och idag har jag till och med kunnat gå ut och gå lite granna utan att känna mig döende. Skönt!

Nån virkning har det däremot inte blivit mycket av. Trodde att jag skulle kunna ligga i soffan och bara virka på, men icke då! Den gubben gick inte.

Fast lite har jag ju gjort, inte skulle jag kunna vara helt utan i flera dagar.

Jag har börjat lite på en fulfilt. Det är en sån sak som en hem inte borde vara utan.. =)

Kommer ihåg att det första jag någonsin virkade var en fulfilt.
För er som inte vet vad en fulfilt är så kan jag berätta att det är filt gjord av alla de små restgarnsbollar som samlas i botten av garnlådan. Oftast är det så lite att det bara räcker till en 20 cm lång radda med fasta maskor. Kan vara lite mer ibland. Av detta virkar man då en filt. Hur man gör den är inte så noga.

Min första filt gjorde av fasta maskor, stolpar, dubbelstolpar och säkert nån typ av maska som jag själv upptäckte. Allt blandat i fina rader. Tusen olika färger. Den var olika bredd, lite bredare ett tag, lite smalare ett tag.

Den värmde bättre än något annat. Och det gör oftast fulfiltar. Dem värmer på ett speciellt sätt.. =)

Fulfilten är ett perfekt nybörjarprojekt, eftersom man får träna på att vända arbete, virka in trådändar, olika slags maskor och tålamod. Mest tålamod. Tror att den där första filten tog drygt ett sommarlov att virka.

Så, jag kollar igenom min garnlåda och upptäckte att jag hade ganska många såna där små restgarnsbollar så jag har bestämt att det blir en fulfilt. Hur den ska va klurar jag än så länge på, men jag tror att det blir rutor som jag sen virkar ihop.

Sen har jag ett problem som jag hoppas att någon av ni läsare kanske kan hjälpa mig med. Jag håller på att virka en dinosaurie/drake men har kört fast på armarna. Hur jag än virkar dem så vill det inte se bra ut. Och jag vill verkligen bli klar, så jag kan dela med mig av mönstret. För den blir så söt, och perfekt att krama/bära på/hålla i.

Så här kommer en bild av denne figur, och jag undrar: Har ni något förslag??


Ja, ni får ursäkta bildkvalitén. Min söta kisse Bess gosade med min kaffekopp häromdagen och kameran fick sig ett bad, vilket resulterade i att bilderna blir som dem blir nu. Ska leta fram gubbens kamera och börja använda den istället, långt bort från katter och kaffekoppar.. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar