fredag 6 januari 2012

Hemlisbyte!

En av de sidor jag besöker mest av allt när jag sitter vid datorn är gruppen Online Virkcafé som finns på facebook.

Inspirationen, kreativiteten och snabba svar på vilka frågor du än kan tänkas ha är vad jag gillar mest med den.

Just nu anordnas det ett hemlisbyte. Vi ska skicka garn och en present till en annan person, och dem får försöka klura ut vem som skickat till dem. Ska bli spännande att se vad man får, och lika spännande att försöka klura ut vad man ska skicka..  =)

Till bytet hör att man ska svara på ett antal frågor, så här kommer dem, med mina svar:

Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?

Det är nog en delad förstaplats där mellan akryl och 8/4 bomull. Jag virkar ju mycket amigurumi och då passar dem bäst..


Det finns inget garn som nekas ett hem hos mig.. =)

Vilken eller vilka är dina favoritfärger?

Gult och turkost! I alla olika nyanser..

Vad tycker du mest om att virka?


Jag tycker allra bäst om att frivirka amigurumis. Älskar att komma allteftersom vad det ska bli för något...

Har du något drömprojekt som är garnrelaterat?

Jag skulle vilja göra en Stained Glass Window Afghan. Det är det som jag siktar på ska bli gjort det här året. Måste bara hitta garn först.. =)

Vilken sorts virknålar tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Ergonomiska?)

Jag har sån tur att jag kan virka med de flesta virknålar. Men min favorit är en Inoxal i metall. Tycker det är riktigt skön att hålla i och den är fruktansvärt stadig. Jag virkar väldigt hårt så stadiga nålar är bra att ha.. =)


Annars virkar jag med en clover, men funderar på att skaffa mig en Addi Swing. 

Har du något hantverk du är sugen på, men ännu inte vågat/hunnit testa?

Jag skulle vilja lära mig att sticka. Men det är svårt att försöka sig på det på egen hand och jag har ingen i min närhet som kan. Försöker då och då att lära mig med hjälp av youtube-klipp och böcker, men ännu inte lyckats.

Vad tycker du om att unna dig själv?

När jag ska göra/köpa något för bara mig, då brukar jag unna mig någon ny rolig bakingrediens. Eller ett tårttillbehör i form av pastafärger och liknande.

Vad gillar du helst att dricka? Någon speciell favorit?

Kaffe, absolut. Just nu ligger Zoegas på topp, men jag testar hela tiden nya sorter. Tycker om att pröva nytt. Oftast blir det då någon sort som är mild mörkrost.

Favoritgodis?

Sockerbitar (vita fyrkanter, lösgodis) och lakritsbåtar.

Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom virkning? (Spinna, scrapbooking, stickning osv.)

Jag bakar tårtor och andra bakverk. Men allra helst tårtor. Sen pysslar jag väldigt mycket också, det mesta i inredningsväg vill jag allra helst göra själv. 


Annars så målar jag en helt del, då gärna blyertsteckningar, men har jag tråkigt någon dag så brukar det ofta hända att jag målar om en möbel eller två.. =)

Vilka slags böcker (ej virkning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)

Fantasyböcker. Dem fullkomligt slukar jag och har läst det mesta som finns på biblioteket.. =)
Svenska deckar har jag börjat uppskatta de senaste åren, men jag har än så länge inte läst så väldigt mycket utav det.

Har du några allergier mot livsmedel?


Rå löksaft, men som tur är så finns inte det med i så mycket.. =)  Annars är det inget jag inte tål att äta.

2 kommentarer:

  1. Det här vill jag också vara med på men jag är inte med på facebook. Måste man det?
    //jonna d

    SvaraRadera
  2. Finns det hjärterum, finns det stjärterum... Härligt att alla garner får ett hem hos dig! :-)

    SvaraRadera