lördag 14 mars 2015

Pi-day

Idag är det den 14 mars. Det är dessutom Pi-day eller pie-day som den även kan kallas.
Dagen kan ju nämligen skrivas 3.14, vilket även är de första siffrorna i Pi.

Därför ställde jag mig och gjorde en paj. Alla dagar som firas genom bakning är ju bra dagar.

Årets paj blev laktosfri och glutenfri genom att jag gjorde hemgjord vaniljsås och hade kokosmjölk och mandelmjöl i smuldegen.

Jag använde mig av blåbär och svarta vinbär, täckte botten på en pajform med bären och strödde över 1 msk socker och 1 msk kokosmjöl.

Smulig gjorde jag av 3 msk socker, 3.5 dl mjöl, 1 tsk vaniljsocker och 1 dl glutenfria havregryn som blandades ihop innan jag kramade in 150 gram smör. Hällde detta över bären och gräddade i ugnen på 200grader i 20 minuter.

Som mjöl valde jag 3 dl kokosmjöl och 0,5 dl mandelmjöl.

Ska lägga ut receptet på vaniljsåsen senare, det är för gott och enkelt för att hålla för sig själv.

Nu ska jag njuta av min paj, innan jag sätter igång med middagen.

j

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar