måndag 9 mars 2015

Gör egen nutella

Jag har dragit mig ganska länge för att göra egen nutella. Det har helt enkelt känts som att det är så mycket jobb med det. Men som tur var hade jag ju jättefel på den punkten. Att göra egen nutella var inte alls krångligt, och blev mycket godare än originalet.

Jag hade två stora anledningar till att göra egen nutella, dels är gubben min laktosintolerant och kan inte äter den köpta varianten och dels finns den inte i en ekologisk variant. Nutella innehåller nämligen än riktigt stor miljöbov, palmolja.

Så gör du din egen nutella.




Rosta 400gram hasselnötter i 200grader i ugnen. Skaka om plåten nån gång då och då. Det går ganska fort att få dem färdiga, dem ska inte få nån färg. Det tog kanske 6 minuter för mig.

Skala nötterna genom lägga dem i en kökshandduk och gnugga lite på dem. Allt skal måste inte försvinna.

Mixa nötterna tills det blir hasselnötssmör. Det kommer först att se ut som att det inte händer nånting annat än att dem krossas, men efter en stund kommer oljan i nötterna smyga ut och det blir krämigt.

Sen kommer det roliga. Att blanda till smaken.

Blanda ner ca 4 msk kakao, lite salt, lite vaniljpulver, 3 msk florsocker och en klick smör i nötsmöret.  Smaka av. Sen tar du mer av det som du vill ha. I min tror jag att jag tog lite mer kakao och florsocker. Alla har lite olika smaker så testa fram din smak, och kom ihåg att smaka av ofta.

När du fått nutellan som du vill ha den slevar du upp den i en burk och förvarar i kylen. Den klarar sig några veckor utan att bli dålig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar