lördag 21 juni 2014

Citronsaft med en hint av svartvinbär

Med smaker som gifter sig i munnen och en doft som känns som sommar. Min favoritsaft har alltid varit mammas citronsaft, men jag har aldrig fått tummen ur och gjort den själv. Nu har jag en svartvinbärsbuske på gården och på affären hade dem rabatt på ekologiska citroner, fanns ju inget annat att göra än en omgång citronsaft då.

Tänkte till och med vara så fräck att jag delar med mig av receptet, tycker verkligen att denna saft ska få avnjutas i fler hem än vårt.

Citronsaft




Ingredienser:

5dl Svartvinbärsblad
5st Citroner, helst ekologiska eftersom skalet används.
90gram Citronsyra
2½l Strösocker
2½l kokande vatten

Underbar färg och ännu härligare doft!


Tvätta och skiva upp citronerna. Blanda citroner, svartvinbärsblad, socker och citronsyra i en stor bunke och häll över det kokande vattnet. Rör runt lite så att sockret löser sig.
Sätt lock eller plastfolie på och ställ in i kylen i fem dagar. Rör om nån gång då och då, annars hamnar sockret på botten av skålen.

Min bunke räckte precis! Enbart ytspänningen höllt kvar saften i skålen.

Efter fem dagar silar du saften och häller upp den på flaskor. Redo att avnjutas. Blandas 1+5. Helst med kallt vatten och sen en massa isbitar, för den smakar bäst om den är riktigt, riktigt kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar