lördag 26 januari 2013

Äppelpaj i portionsstorlek

Idag har jag bakat 18 st äppelpajer!!

Jag, det låter jätteimponerande men fullt så stort är det inte. Dem är nämligen väldigt små. 

Jag ville testa att göra äppelpaj i portionsstorlek, och till slut så lyckades jag faktiskt att testa det! Det har tagit lite tid sen jag först fick idén men det är så ibland.

Receptet då? Jamen det är väl klart att det kommer här!

Mördeg

150 gram kallt smör
4 dl vetemjöl
½ dl florsocker
1 ägg
½ msk kallt vatten

Detta ska räcka till 2 stora pajer, utan lock. Eller till 18 små pajer med lock.

Nyp ihop smöret med mjölet och florsocker.
Tillsätt ägget och vattnet och arbeta ihop degen. 
Plasta in och lägg in i kylen i minst 45 minuter. 

Kom ihåg att inte knåda! Mördeg tappar lite av sina egenskaper om man knådar så det gäller att inte arbeta för mycket med den.

Fyllning

5-8 klyftade äpplen
Socker
Kanel

Bland socker och kanel efter smak i en plastpåse, lägg i äppelklyftorna och skaka om!


Dem här formarna använde jag. Kostar 9,90 kr på ICA och fungerade alldeles utmärkt som pajformar.

 Äpplena hade jag redan förberett i höstas, jag skakade äppelklyftor i en påse med kanel och socker och frös in det. Fungerade perfekt att bara ta fram och tina. På påsen stod det 8 klyftade äpplen, men mina äpplen var ganska små så kanske 5 normalstora äpplen om man ska köpa i affären.

Kavla ut mördegen och ta ut rundlar.
Jag använde två koppar för att ta ut rundlar. 9 cm till botten och 7,5 cm till locket. Fast jag skulle nog rekommendera 9,5 cm till botten, för det var lite på håret att det skulle gå att fästa locket ordentligt.







Ner med bottenplattan i formen, och tryck till lite i kanterna.

Sen var det bara att fylla med äpplen och lägga på locket.

Nyp till kanterna mellan lock och botten lite, så fäster det bra.






Jag gjorde en blandning på 1 ägg och lite mjölk och penslade på locket. Då fick det fin färg i ugnen.

Dem ska gräddas rätt så långt ner i ugnen i ca 30 minuter på 175 grader.

Och så här ser underverken ut när dem är färdiga!

Tänk va gott att hälla vaniljsås i en tallrik, och sen lägga en liten paj på. Och va sött det blir!! 

Nu har inte jag någon vaniljsås hemma så det får bli en annan gång. Men dem var goda att äta som dem är också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar