tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullar

Jag är jättedålig på att baka kanelbullar. Men idag lyckades jag! Med råge! 




Riktigt saftiga och goda blev dem, luftiga som små moln och söta som små bär.

Kan vara så att jag denna gång faktiskt följde rådet jag fått flera gånger om att INTE snåla på smöret och resten av fyllningen. Tycker man att det är tillräckligt, ska man få dit lite mer!

Det skulle bli 40 bullar, och hade blivit det också om jag inte började med att räkna att hälften av tjugo är fem. Insåg som tur var snabbt mitt misstag och det blev många bullar utav det ändå!

Receptet jag hade hemma är som följer:

50 g jäst
150 g smör
5 dl gräddmjölk
½ tsk salt
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1.3 liter vetemjöl

Fyllning:

Smör (och snåla inte!!)
Kanel
Socker
Vamiljsocker


Ägg att pensla på
Pärlsocker att garnera med


Du gör så här:

Smula sönder jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i vätskan och värm till fingervarmt (37 grader).
Häll vätskan över jästen och rör till det är upplöst.
Lägg i socker, salt, vaniljsocker, ägget och det mesta av mjölet.
Blanda runt tills det blivit en smidig deg, den ska släppa från kanterna. Tar en stund, men se det som träning för armarna.

Låt degen jäsa under bakduk i 40 minuter. Stjälp sedan upp hela härligheten på ett mjölat bakbord och knåda in resten av mjölet (ännu mer träning). 

Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel. Bred över smör (i mängder) och strö över kanel, socker och vaniljsocker. Skär upp i 20 delar, ca 2 centimeter tjocka skivor, och lägg upp i bullformar.

Låt jäsa under bakduk i 30 minuter (till dubbel storlek).
Medans dem jäser kan du värma upp ugnen till 250 grader.

När bullarna jäst färdigt penslar du dem med uppvispat ägg och strör över pärlsocker.

In i ugnen med dem i 8-10 minuter.

Ta ut dem, vänta åtminstone nån minut innan du börjar äta och glöm för all del inte att dricka kall mjölk till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar